Glemt Passord?

Registrering - Kvaliteket - Rutinehåndbok for saksbehandling

Rutinehåndbok for saksbehandling:

Rutinehåndbok for saksbehandling, dokumentbehandling og bruk av etatens saksbehandlings- og arkivsystem ble utarbeidet i forbindelse med innføringen av sak- og arkivsystemet ePhorte i 2002.

Målsettingen med dokumentet er å sikre at det innarbeides felles post- og ekspedisjonsrutiner i Arbeidstilsynet som er i samsvar med lover og forskrifter. Rutinene skal sikre at saksbehandlingen blir tilstrekkelig dokumentert og arkivert uten unødvendig dobbelarkivering og -registrering. Det er et overordnet mål at dokumentflyten skal skje hurtigst mulig fra postmottak i Dokumentforvaltning til saksbehandler, og fra saksbehandler til ekspedering (utsending) til virksomhet.

Rutinene skal støtte opp under drift av elektronisk arkiv- og saksbehandling og gjelder for samtlige enheter i Arbeidstilsynet.

Rutinehåndboka versjon 2 ble fastsatt av Direktøren 07.07.2006. Mindre oppdateringer gjøres fortløpende og ny versjon legges på intranettet. Innspill til revisjon av Rutinehåndboka sendes https://serviceportalen/ 

Den til enhver tid gjeldende versjon av rutinehåndboka ligger på Intranett http://intranett/content/64184/Rutinehandbok-for-saksbehandling 

Alle tidligere versjoner av rutinehåndboka er arkivert i Elements:

  • Versjon 2.1 - 2.4 er arkivert i historisk ePhorte på sak 2006/11328.
  • Versjon 2.5 - 3.3 er arkivert i produksjonsbasen i sak 2008/32839.
  • Versjon 3.4 - 4.05 er arkivert i produksjonsbasen i sak 2015/15002
  • Versjon 4.12 -> er arkivert i produksjonsbasen i Elements i sak 2018/5193

Kvaliteket:

Det arbeides med å overføre innholdet i Rutinehåndboka til Kvaliteket, Arbeidstilsynets administrative system for forvaltning av instrukser, retningslinjer og rutiner. Kvaliteket vil erstatte Rutinehåndboka som arbeidsverktøy.
Alle godkjente rutiner og retningslinjer i Kvaliteket utarbeidet av Seksjon for Dokumentforvaltning, er arkivert i Elements sak 2022/16536 og tatt ut av Rutinehåndboka.

Godkjente rutiner:

Retningslinje for arkivering og journalføring

Arkivering av saker tilknyttet ErA
Arkivering av saker tilknyttet godkjenning av bedriftshelsetjeneste
Arkivering av saker tilknyttet Betzy
Arkivering av saker tilknyttet forhåndsmelding
Arkivering av saker tilknyttet godkjenningsordningen for renhold
Arkivering av saker tilknyttet informasjonssikkerhet og personvern
Arkivering av saker tilknyttet eByggesak
Arkivering av saker tilknyttet arbeidstid
Arkivering av saker tilknyttet klagebehandling
Arkivering av saker tilknyttet rekruttering og ansattelser
Arkivering av saker tilknyttet samarbeid med skatteetaten angående manglende og inndratte HMS-kort og overtredelsesgebyr
Arkivering av saker tilknyttet sertifikatutsteder for arbeid i tanker
Arkivering av saker tilknyttet utsendingserklæring for utsendte sjåfører innen gods og passasjertransport
Arkivering av saker tilknyttet serverings- og skjenkebevilling
Arkivering av graderte papirdokumenter
Arkivering av saker tilknyttet nemndene
Arkivering av saker tilknyttet markedskontroll og sertifiseringsordningen
Arkivering av saker tilknyttet personalmapper
Kvalitetssikring av elektronisk journal og publisering på eInnsyn
Rutine for mottak av post
Ekspedering av post