Glemt Passord?

Konsekvenser for arkiv ved omorganiseringer

Når omorganiseringer planlegges skal arkivet involveres i god tid på forhånd. Det får konsekvenser for arkivorganiseringen, endringer i sak-/arkivsystemet, arkivplanens utforming og innhold, og i tillegg endring av arkivansvar og arbeidsforhold.

HENDELSE

ARKIV

KONSEKVENSER

ANSVAR

Det planlegges større omorganiseringer.

 

F.eks. kommunesammenslåing, overgang til foretak eller andre større endringer

Arkivet skal involveres under en eventuell høring eller i risikovurderinger

 

Arkivet skal involveres i prosess frem mot vedtak

 

  • Medfører endring i arkivorganiseringen
  • Vil medføre endringer i sak-/arkivsystemet – kan bli behov for ny base
  • Endringer i arkivplanens innhold
  • Endring av arkivansvar og arbeidsforhold

Kommunedirektør

En virksomhet skal legges ned

Arkivet involveres sammen med virksomhetsleder/systemansvarlig for å vurdere uttrekk av bevaringsverdig materiale i fagsystem

 

Eventuelt forberede avslutting av arkivdel

  • Tap av arkivmateriale
  • Manglende informasjon til arkivplan
  • Vanskeliggjør uttrekk ved avlevering
  • Arkivet kan komme på avveie

Kommunalleder/

Virksomhetsleder

Opprettelse av ny virksomhet/

Oppgradering av fagsystem/

Innkjøp av nytt fagsystem

Arkivet skal involveres for vurdering av:

-          ivaretakelse av eksisterende fagsystem

-          vurdering av nytt fagsystem – egen arkivkjerne?

-          Integrasjon mot sak- og arkivsystem

-          Vurdere om dokumentasjonen skal arkiveres i henhold til arkivloven med forskrifter

 

  • Tap av arkivmateriale
  • Manglende arkivdanning
  • Manglende informasjon itl arkivplan
  • Arkiver uten godkjent elektronisk arkiv, og manglende papirarkiv

Kommunalleder/

virksomhetsleder

Inngåelse av vertskommunesamarbeid etter kommuneloven § 20-1

Arkivet må være kjent med opprettelsen av avtalen.

Saksbehandlere og arkivet må være enige om mappestruktur og bruk av titler i saker og journalposter

  • Blanding av arkiv fra ulike kommuner kan skape problemer med gjenfinning, ved uttrekk og avlevering til depot
  • Samarbeidskommunene avslutter ikke sine arkivdeler og dokumenterer ikke sine arkivplaner
  • Samarbeidsformen blir ikke registrert i arkivplanen

Kommunedirektør/kommunalleder/

virksomhetsleder og systemansvarlig

Intern omorganisering og navnebytte, f.eks. sammenslåing eller splitting av virksomheter

Arkivet skal ha relevant informasjon i god tid før iverksettelse av endringen

  • Manglende oppdatering i sak-/arkivsystemet eller fagsystemet

Kommunalleder/

Virksomhetsleder

Saksbehandlere bytter arbeidsplass internt i kommunen

Det må gis beskjed til arkivet i god tid før endringen skjer. Beskjeden må inneholde dato for overgangen, ny stillingstittel og hvilke tilganger saksbehandleren skal ha.

  • Manglende oppdatering i sak-/arkivsystemet eller fagsystemet
  • Tilgang på mer enn det man har tjenstlig behov for – personvern og informasjonssikkerhet

Virksomhetsleder

Saksbehandlere slutter eller går ut i lengre planlagte permisjoner

Arkivet varsles når dato for siste arbeidsdag er bestemt

  • Manglende oppdatering i sak-/arkivsystemet eller fagsystemer både når det gjelder ferdigstilling av saker og dokumenter

Virksomhetsleder har ansvar for at saksbehandler rydder i egne saker, ferdigstiller dokumenter, håndterer restanser osv.